- Alternativ telefoni - vem gör vad
- Att få ett hjälpmedel
- Avgifter
- Boka tid via 1177.se
- Flytt med hjälpmedel
- Hämtning och lämning av hjälpmedel hos patient
- Hörselhjälpmedel
- Kontakt via 1177.se
- Körklar dator
- Lämna synpunkter via 1177
- Rekommendation inför köp av egen dator
- Service och reparation
- Sjukresor
- Skadat stulet eller borttappat hjälpmedel
- Videomöte via appen Alltid öppet
- Videomöte via Digitalt möte
- Åka bil eller buss med hjälpmedel monterat på stativ
- Återlämning av hjälpmedel
- För dig med hjälpmedel
- Körklar dator
- Befintlig sida: Om datorn inte är körklar
Ansökan om körklar dator
- Förskrivaren gör en behovsbedömning utifrån patientens funktionsnedsättning och hela livssituationen. Viktiga parametrar i behovsbedömningen är att ta hänsyn till patientens fysiska, psykologiska samt sociala behov. Därefter kontaktar förskrivaren KommSyn Stockholm för att diskutera behovet av körklar dator. "Att inte ha råd är inte ett skäl till att få det gjort via Region Stockholm" enligt Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
- Förskrivaren gör en bedömning av patientens egna tillhandahållna hårdvara (håller datorn måttet, kravspecifikation ska vara uppfylls osv).
- Förskrivaren fyller i ansökan om "Körklar dator".
- Bedömningen enligt "Hjälpmedelsguidens beslutsstöd" måste vara ifylld.
- Ansökan skickas till KommSyn Stockholm.
- Beslut tas av enhetschef KommSyn Stockholm.
- Hjälpmedelskonsulent återkopplar sedan ärendet till förskrivaren.