- Avvikelse och reklamation
- Förskrivning av hjälpmedel
- Leverans av hjälpmedel
- Service och reparation
- Stulet, skadat eller borttappat hjälpmedel
- Utbildningar
- Utprovning av hjälpmedel
- Återlämning
- För förskrivare
- Befintlig sida: Avvikelse och reklamation
Avvikelse och reklamation
Du som förskrivare behöver rapportera avvikelser och reklamationer kopplade till ett hjälpmedel. Det kan exempelvis handla om anmärkningar på hjälpmedlet eller på leveransen av hjälpmedlet.
Vi registrerar alla inrapporterade avvikelser i en databas som ett steg i vårt förbättringsarbete. Använd vårt avvikelseformulär och tänk på att rapportera avvikelsen till oss så snart som möjligt och med så utförlig information som möjligt.
Avvikelseformulär
Fyll i formuläret för att rapportera avvikelsen och klicka på Skicka. Tänk på att inte ange patientens personuppgifter, såsom personnummer, namn eller adress, i formuläret.
Avvikelseformulär
Återkoppling
Om du önskar återkoppling eller vill ersätta ett felaktigt hjälpmedel, fyll i rutan Återkoppling på bemötande eller förbättringsförslag, så kontaktar vi dig via e-post. Du få då ett dokument med ett avvikelsenummer som ska fästas på den produkt som returneras till oss.
Hämtning av reklamerade hjälpmedel
Observera att du inte ska skapa en arbetsorder i Beställningsportalen för hämtning eftersom vi ombesörjer hämtning av hjälpmedlet i samband med en avvikelse.
Anmälan Läkemedelsverket
Om en patient har skadats/kunde ha skadats till följd av ett hjälpmedel ska händelsen rapporteras till Läkemedelsverket och diarienummer ska fyllas i på avvikelseformuläret. Läs mer om Anmälan om tillbud/negativ händelse under Patientsäkerhet på vår webbplats.
Hämtning av hjälpmedel vid tillbud/negativ händelse
Kontakta tekniker för inhämtning på telefonnummer 08-123 475 30.
Länkar
Avvikelseformulär
Patientsäkerhet - om förskrivarens vårdansvar och rapporteringsskyldighet
Anmäla negativa händelser och tillbud | Läkemedelsverket